Följande allmänna villkor gäller för dig som privat- eller företagskund hos Lantlollan. Vid köp ingås avtal mellan köparen och Lantlollan, nedan kallat ”Lantlollan”.
FÖRETAGSINFORMATION
Lantlollan (Maria Johansson)
Adress:
Harrbäcken 245
945 91 Norrfjärden
Telefon: 0722440108
E-post: maria@lantlollan.nu
Organisationsnummer: 710728-8925
När du genomför ett köp hos Lantlollan godkänner du våra köpevillkor i sin helhet, samt samtycker till vår hantering av cookies och personuppgifter. Se avsnitt 2 för information om vår integritetspolicy. För att göra ett köp på lantlollan.nu måste du ha fyllt 18 år, i enlighet med svensk lag. Alla priser på hemsidan är angivna inklusive moms och i svenska kronor. Priserna inkluderar inte eventuella betalnings- och fraktavgifter. Dessa avgifter anges separat i de fall de förekommer.
Kampanj- och reapriser gäller under en specifik tidsperiod eller så långt lagret räcker, om ej annat anges. Lantlollan reserverar sig för prisändringar, slutförsäljning och eventuella faktafel, till exempel prisfel, produktbeskrivningar, färgavvikelser samt felaktiga lagersaldon. Vi förbehåller oss rätten att häva köp i den utsträckning som är tillåten enligt gällande konsumenträttslagstiftning. Lantlollan förbehåller sig rätten att när som helst ändra allmänna villkor, priser, sortiment, beskrivningar eller bilder på hemsidan. Varje genomförd och godkänd beställning genererar per automatik en orderbekräftelse. Den vanligaste anledningen till att en orderbekräftelse uteblir är att man i samband med beställningen har råkat uppge en felaktig mailadress. Kontrollera gärna Skräpposten för säkerhets skull.
LAGERSALDO
Om en vara är i lager, observera att lagerstatus endast är en prognos. Varans tillgänglighet kan ej garanteras*. Om du har beställt en vara som har tagit slut i lager*, förbehåller vi oss rätten att annullera denna vara på din beställning och skicka dig resterande beställda varor. Mellanskillnaden återbetalas.
INTEGRITETSPOLICY
Datasekretess är mycket viktigt för Lantlollan och vi vill vara öppna och transparenta med vår hantering av dina personuppgifter. Denna integritetspolicy är uppdaterad och förtydligad enligt de nya villkoren för GDPR* som träder i kraft den 25 maj 2018. Denna ska tydligt förklara insamling, behandling och förändringar vad gäller din personliga information.
Det är viktigt att du förstår och tar del av vår integritetspolicy så att du känner dig trygg i vår behandling av dina personliga uppgifter.
Vi använder dina personuppgifter för att hantera ditt köp online på lantlollan.nu genom att behandla dina beställningar och returer via våra onlinetjänster och skicka dig meddelanden om leveransstatus eller i händelse av problem med leveransen av dina artiklar. Behandling av dina personuppgifter är nödvändigt för att vi på Lantlollan ska kunna tillhandahålla tjänsten och leverera din order till dig.
• Vi använder dina personuppgifter för att hantera dina betalningar.
• Vi använder också dina uppgifter för att hantera klagomål och ärenden gällande produkter.
• Vi använder dina personuppgifter för att skicka dig marknadsföringserbjudanden och information via e-post och sms.
Vi använder dina personuppgifter för att uppfylla kraven i lagar, domstolsutslag och myndighetsbeslut. Det innefattar att använda dina personuppgifter för att samla in och kontrollera bokföringsuppgifter för att följa bokföringsreglerna. Behandlingen av dina personuppgifter är nödvändig för att vi på Lantlollan ska kunna fullgöra våra skyldigheter enligt lag.
Dina personuppgifter används för att identifiera dig och för att bekräfta att du innehar den lagstadgade minimiåldern för att genomföra köp online samt för att bekräfta din adress vid kontakt med externa partner.
Vi använder oss av Nets som betalningspartner och de ger våra kunder möjligheten att betala med kort. Oavsett på vilket sätt du väljer att betala tillhandahålls och skyddas dina uppgifter av Nets. Detta för att kunna fullfölja ett köpeavtal. Här kan du även välja att bli ”ihågkommen per automatik” eller ”blockerad” det senare innebär att dina betaluppgifter inte sparas och per automatik fylls i vid varje köptillfälle. I kassan hittar du våra samt Nets köpevillkor för att ännu tryggare kunna fullfölja köpet.
Vi lämnar ej ut adresser, telefonnummer, e-postadresser eller andra personuppgifter om våra kunder till tredje part för marknadsföringssyfte, statistisk bearbetning eller dylikt.
Kunders personuppgifter behandlas konfidentiellt oavsett om de speciellt har begärt detta eller inte. Vi använder informationen endast för att kunna handlägga kunders beställningar samt erbjuda relevant marknadsföring.
Varje gång vi behandlar personuppgifter som vi samlat in från dig får du information om huruvida tillhandahållandet av dessa är lagstadgat eller obligatoriskt i syfte att ingå ett avtal samt eventuella konsekvenser som detta kan få.
Du har rätt att när som helst begära information om de personuppgifter vi har om dig. Vi skickar dig dessa uppgifter via e-post efter att du kontaktat oss. Du har rätt att begära rättelse av dina personuppgifter om de är felaktiga, inbegripet rätten att komplettera ofullständiga personuppgifter.
Du har rätt att när som helst dra tillbaka medgivandet till behandling av personuppgifter och neka till direktmarknadsföring. Om du gör det kan inte vi på Lantlollan skicka några fler erbjudanden i form av direktmarknadsföring eller information till dig som bygger på ditt medgivande.
Du har rätt att när som helst radera alla personuppgifter som behandlas av oss på Lantlollan med undantag av följande situationer:
• du har ett pågående ärende med kundservice
• du har en pågående order som ännu inte har skickats eller delvis har skickats
• du misstänks för att ha eller har missbrukat våra tjänster under de senaste fyra åren
• om du har gjort inköp sparar vi dina personuppgifter i anslutning till transaktionen i bokföringssyfte
Det svenska företaget, Lantlollan (Maria Johansson), är registeransvarig för de personuppgifter som du skickar till oss och ansvarar för dina personuppgifter i enlighet med gällande dataskyddsbestämmelser.
Lantlollan (Maria Johansson)
Harrbäcken 245
945 91 Norrfjärden
Företagsregister: Bolagsverket
Organisationsnummer: 710728-8925
Lantlollan behöver samla information om din användning av våra onlinetjänster med hjälp av cookies. Dessa små textfiler skickas av oss till din enhet för att vi ska kunna komma ihåg dig nästa gång du besöker oss. Cookies bygger en bild av dina intressen och behov samt hur just du använder vår webbplats. Dessa textfiler gör även att vi kan försäkra oss om att vi skickar annan relevant information inom marknadsföring såsom erbjudanden och internetbaserad annonsering.
Information som vi kan komma att samla in är namn, hemadress, e-post, telefonnummer, IP-adress, köphistorik, sökkriterier, webbläsare när du besöker oss, hur länge du stannar på sajten, platsbaserad data, språk, tidigare köp och i vissa fall kan vi även komma att kontakta dig i fasen efter avslutat köp.
De uppgifter som vi samlar in från dig lagras inom det europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EEA).
Om du anser att vi på Lantlollan behandlar dina personuppgifter på ett oriktigt sätt kan du kontakta oss. Du har också rätt att lämna in klagomål till en tillsynsmyndighet.
Vi kan behöva uppdatera vår integritetspolicy. Den senaste versionen av vår integritetspolicy finns alltid tillgängligt på vår webbplats. Vi meddelar dig om eventuella väsentliga förändringar i policyn, exempelvis syftet med användningen av dina personuppgifter eller dina rättigheter.
*Allmänna dataskyddsförordningen (Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 2016/679, förkortat GDPR (General Data Protection Regulation) är en ny EU-förordning som börjar gälla i hela EU den 25 Maj 2018. GDPR ersätter den svenska Personuppgiftslagen (PUL).
3. SÄKER BETALNING
Lantlollan webbshop erbjuder olika betalsätt. Dessa anges i kassan på webbplatsen. Lantlollan samarbetar med Nets för säkra online-betalningar. Du kan välja att betala mot kreditkort såsom svenskregistrerade Mastercard och Visa i kassan. Inga kortavgifter tillkommer.
4. E-HANDEL
När du gjort en beställning i Lantlollan Webbshop får du en orderbekräftelse via e-post. Orderbekräftelsen ska sparas för eventuella kontakter med Lantlollan. Det är viktigt att en giltig e-postadress och ett giltigt mobilnummer anges vid beställning.
När din order skickas från oss får du en leveransbekräftelse. Där finns en länk med ett spårningsnummer som du kan använda för att följa din försändelse. Om du har frågor gällande din beställning, kontakta oss.
5. FRAKTVILLKOR
Ditt paket packas normalt dagen efter det att du lagt din beställning. Skickas inom 1-5 vardagar. Vi levererar med DHL och endast inom Sverige.
När ditt paket har levererats kommer vi att skicka ett mejl med en länk för att spåra din beställning. Du kan kontrollera status för din beställning genom att logga in på ditt konto. Vi sänder alla våra paket via DHL och du hämtar ditt paket hos närmaste ombud. Observera att vi ej kan ta ansvar för DHL:s leveranstid/hanteringstid.
5.1 LEVERANSFÖRSENING
Konsumenten har rätt att häva köpet vid försening om denne inte godkänner ny föreslagen leveranstidpunkt. Leveranstid är normalt 5–7 dagar för Sverige.
5.2 FRAKTPRISER
Fast pris för frakt är 79 kr inkl. moms.
6. ÅNGERRÄTT, RETUR och REKLAMATION
6.1 ÅNGERRÄTT
Vi erbjuder 14 dagars ångerrätt mot uppvisande av kvitto på tillbehör och inredning utan att du som konsument behöver ange skäl för detta. Varor som skickas tillbaka i ej säljbart skick kan minska i värde med upp till 100%.
OBS! Reavaror och presentkort omfattas ej av ångerrätten.
Ångerrätten ska meddelas på ett ändamålsenligt sätt och du som konsument är ansvarig för att meddelandet kommer fram till oss. Tiden för ångerrätten börjar löpa från den dag då du köpte din vara i vår butik i Harrbäcken eller från den dag du mottog varan via leverans. Här kan du hitta konsumentverkets ångerblankett: https://publikationer.konsumentverket.se/kontrakt-och-mallar/angerblankett
6.2 RETUR och REKLAMATION:
Har du ångrat ditt köp så gör du en Retur. Har du fått en skadad produkt så gör du en Reklamation. För transportskador se instruktioner under punkt 6.3.
Spara alltid ditt kvitto – detta gäller som din garantisedel och uppvisas vid eventuell reklamation eller retur.
Vid eventuella tvister följer vi Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.
6.2.1 RETUR
För att registrera en returförfrågan kontaktar du Lantlollan: info@lantlollan.nu
Ange person- och kontaktuppgifter. Skriv ditt ärende och uppge ordernummer. Efter registrerad returförfrågan kommer du att kontaktas via e-post för vidare instruktioner angående ditt ärende. Vid utnyttjande av öppet köp via e-handel står du som kund för fraktkostnaden. Returen ska skickas inom 14 dagar efter det att du har meddelat att du vill utnyttja ångerrätten. Du erhåller ersättning för ditt köp senast 14 dagar efter det att returnerad produkt ankommit till Lantlollan.
6.2.2 REKLAMATION
För att registrera en reklamationsförfrågan kontaktar du oss per e-post: info@lantlollan.nu
Ange person- och kontaktuppgifter. Skriv ditt ärende och uppge ordernummer. För att snabba på reklamationshanteringen kan du ladda upp en bild av aktuell skada/reklamationsorsak. Efter registrerad reklamationsförfrågan kommer du att kontaktas via e-post för vidare instruktioner angående ditt ärende. I de fall produkt skall skickas tillbaka till oss – invänta avgiftsfri returfraktsedel. Vi återbetalar ej för eventuella egna fraktkostnader. Som kund ansvarar du för produkten tills det att den mottagits av vår returavdelning, vilket bland annat innefattar risken för att produkten skadas eller kommer bort under frakten tillbaka till oss. Paketera väl.
Du erhåller ersättning för ditt köp senast 14 dagar efter det att du har meddelat oss att du vill returnera varan. Vi kan dock hålla inne med betalning tills de att returen är oss till handa eller bevis på att varan är skickad, det som sker först.
6.3 TRANSPORTSKADOR
Vi kontrollerar alltid att alla varor håller högsta kvalitet innan vi skickar dem. Om emballaget på din försändelse vid leverans har synliga, uppenbara skador ber vi dig att fotografera godset innan du öppnar det. Detta för att vi ska ha möjlighet att reklamera försändelsen till transportföretaget. Om varorna har fått transportskador kontakta oss omgående och senast inom 7 dagar från det att du emottagit dina varor. All eventuell skada ska dokumenteras med tydliga foton (ej större än 5 MB) som bifogas via e-post till info@lantlollan.nu.
7. REKLAMATIONSRÄTT
Om du vill reklamera en produkt registrerar du reklamationen via kundtjänst, enligt punkt 6. Garanti och reklamationsrätt gäller mot uppvisande av giltigt köpebevis. Du har rätt att reklamera en vara inom 3 år.
7.1 FABRIKATIONSFEL
Ett fabrikationsfel uppdagas enligt lag inom 6 månader. För att Lantlollan ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan (fabrikationsfel). Fel som visar sig inom 6 månader anses alltid vara ursprungliga fel, som Lantlollan åtgärdar utan kostnad för dig.
Lantlollan saluför alla elartiklar med 1 års garanti samt 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen och alla garantier gäller i Sverige. Lantlollan står då för reklamationskostnader om skadan anses vara ett fabrikationsfel.
Lantlollan tar ej ansvar för fel som uppkommit på grund av skada slitage eller vanvård. Till sådana varudefekter räknas exempelvis söndersliten sladd och sprickor hos produkten.
Enligt konsumentköplagen är det inte möjligt att reklamera en vara vid missnöje då Lantlollan ej har någon nöjdhetsgaranti. Länk till EU:s gemensamma tvistlösningssida hittar du här.
8. KUNDTJÄNST
Vi har mycket omsorgsfullt valt ut våra samarbetspartners och erbjuder förstklassiga produkter. Kontakta oss gärna för mer information: info@lantlollan.nu. Vi besvarar dina frågor angående ditt köp inom 48 timmar (vardagar), i annat fall får du meddelande om fördröjning. Övriga frågor besvarar vi snarast möjligt med ambitionen att du ska ha ett svar inom 48 timmar.